Středa – Experti

Mediální vzdělávání – právě probíhá

První setkání bylo úvodem do problematiky médií. Ráno jsme si zahráli hru s kartičkami hodnot – každý namátkou dostal 6 karet a měl vybrat pro něj 3 nejdůležitější, ty seřadit. Pak spojit se ve dvojicích a opět stejný úkol, pak se spojit ve čtveřicích a nakonec všichni dohromady se domluvit. Byl to těžký úkol ale povedlo se. Všichni (krom Kvida) se shodli, že Láska, Přirozenost a Vlastní názor jsou nejvíc . Kvído si přál mít na prvním místě Tvořivost. Pak jsme se ohlédli do minulosti – jak a proč lidé začali šířit informace – ohňové signály, poslové, knihtisk….. Všechny tradiční i nová média jsme postupně dali dohromady. Děti téměř zapomněly na rádio. Pak výukový film o záludnostech při nákupech i chování na internetu. Děti sdílely své zkušenosti. Musím uznat, že jsou dobře informované. Hra venku na jarním slunku na pravdu a lež jako příprava na příští téma – manipulace, reklama….

Úvod do religionistiky s Olgou Cieslarovou

Opět jen tři středy a tolik poznání. První středu jsme mapovali svátky, tradice, slavnosti atd., které máme zažité, oblíbené a co o nich víme, co pro nás znamenají. Byl zde i velký prostor na koloběh roku, na kterém je postavená koncepce školky a školy ZeMě – na čem naši školáci vyrostli, co zažili už mnohokrát. Děti společně nakreslily plánek zázemí a přilehlého okolí a s pomocí panáčků jsme slavnosti na papíře oživovaly. Některé svátky znají děti z domova, některé převzaté z jiných zemí a některé tradice si jejich rodiny vytváří. Pak už přišel čas si popovídat o původu jednotlivých tradic. Jak to vznikne, proč to vznikne…..co nám to přináší. 

Na druhou středu Olga domluvila exkurze do místního kostela a fary. Za námi do badatelny do našeho úvodního kruhu přišel Jirka Kilar, který je představitelem křesťanské komunity v Řevnicích a okolí. Ukázali jsme mu námi vytvořené kolo roku. A on nás vzal do kostela, a to doslova do všech koutů. Pippa otevřela velkým klíčem kostel a jeho tajemství. Děti se chovaly uctivě a naslouchaly se zájmem Jirkovo povídaní o jeho cestě k Bohu a jak se zapojuje v našem okolí, především pomáháním potřebným v našem údolí.  Zodpovídal na zvídavé otázky dětí. Mohli jsme jít do sakristie, kde se uchovávají roucha kněžích i ministrantů a prohlédnout si zblízka další předměty užívané k bohoslužbě. Pak jsme šli po schodech k varhanům. A pak ještě točitým schodištěm až do zvonice. Jirka jeden menší zvon rozezněl. Prohlédli jsme i klenbu hlavní lodě kostela shora. Pak jsme se přemístili na faru, kde jsme si, malinko vymrzlí, mohli sednout  a dál si povídat o tom, co jsme viděli, slyšeli, co nás zaujalo. 

Na poslední setkání jsme do kola roku doplnili další svátky – letnice, popeleční středu…. A pak jsme použili stroj času a za námi přicházeli návštěvy z hluboké minulosti – pravěká žena v kožešině, keltská kněžka Brigit, pohanský slovanský čtyřhlavý bůh a jeho dcery Zory – Jitřenka a Večernice, kněžna Ludmila a její vrazi Tunna a Gommon, Václav I. se svou ženou Kunhutou a 5 dětmi – zakladatel kostela v Řevnicích a kronikář, slovutný Karel IV., kterému jsme provolávali slávu a novodobý kněz. Nakonec se k pobavení všech objevila ještě jedna tajemná postava a to byl někdo, kdo použil všechny atributy našich návštěvníků, obalil se jako velká nesourodá koule a na naší otázku, kdo je a v co věří odpověděl: „nikdo a na nic“.  Koukněte na fotky. 

Posledním bodem bylo, kdy si každý sám sobě odpověděl, zda-li je věřící a na co, či v co věří. Byl to moc zajímavý, obohacující a dokonce zábavný způsob, jak se dotknout našich kořenů, naší minulosti i současnosti. 

Angličtina s rodilým mluvčím Casimírem

Další výzva pro děti – tři dopoledne s milým Londýňanem. 

Hned po Vánocích se nám zjevil v badatelně Cas. Počáteční ostych brzy ustoupil. První den jsme věnovali vánočním zvykům v Anglii a u nás. Hráli jsme jejich tradiční vánoční hru: „Who am I?“ s jmény na korunkách. Ochutnali cukroví a snědli dobrůtky a ovoce z přinesené vánoční ponožky na krb. Zasnili se a zapsali si naše přání do „ Christmas stocking“. 

Dopoledne uteklo jako nic. Holky stihly oblšlehnout střih na korunku. 

Další středa byla po horách – téma tedy byla zima a sporty. Opět jsme si zahráli hru – tentokrát „Charades“ a opět jsme se hodně zasmáli. I přesto, že jsme jako v každé hře na body často řešili téma spravedlnost, fair play a podobně. 

Poslední středu jsme věnovali tématu Animal Kingdom. Cas si dokonce jednoho zástupce zvířecí říše přivedl – byla to Popelka – roztomilý pejsek z Anglie s českým jménem. I tentokrát přišly na řadu kartičky se zvířaty a úžasná pantomima. 

I za tři týdny se stal viditelný pokrok v komunikaci s Casem, odpadl strach a děti se uvolněně snažily se vyjádřit a porozumět. Měla jsem radost. I Petra si pochvalovala, že odpoledne už děti byly v poli angličtiny jako doma a že se jim pracovalo o poznání lépe. 

Divadelně – hudební středy s Gábi Doubek 

První středu jsme si začali hrát se smysly – hráli jsme několik her a zkoumali naše schopnosti a dovednosti. Všechny děti to ohromně vtáhlo a všechno si chtěly vyzkoušet. V zadní místností jsme vytvořili tmu, zavázali si oči, a tak jsme postupně posilovali sluch, hmat, čich, chuť, paměť i představivost. Děti vytvářely krátké scénáře na základě zvuků. Pak následovala rytmická cvičení v kruhu a nácvik naší hlavní vánoční koledy „ Je nám tu zima“. Zjistily jsme, že děti se blížící se besídky nebojí a mají chuť tvořit. A že dáme dohromady krátká vystoupení, ale především si užijeme v hravosti a s humorem i samotný průběh a tvorbu. Příště už přišla i Dita s dvěma šicími stroji, děti přinesly materiály na kostýmy, hudební nástroje, ale hlavně nápady jak si rozebrat kontinenty a jak téma „Vánoce ve světě“ zprostředkovat divákům. Badatelna se stala zkušebnou, divadelní dílnou, kde pod vedením Dity Rakouské vznikaly kostýmy a kulisy, rekvizity, světýlka, zkrátka kreativní prostore se vším všudy. Kvido zapojil svůj synťáček a pomohl vybrat obrazy na projekci. Měli jsme celkem tři dopoledne dát do kupy scénář, naučit se písničky, pořadí, vše nacvičit i po technické stránce, zapamatovat si převleky …..bylo toho hodně a velká poklona patří hlavně dětem. Za jejich kreativitu, talent, vůli i překonání trémy. Vystoupily bez jediné zkoušky v prostoru Klub Kina a za mne zazářily. Velké díky rodině Šumberů – za kostýmy, kulisy, efekty i technickou podporu. 

11.12.

Máme za sebou generálku a doladění všech kulis a rekvizit. Kulisy a některé kostýmy přivezeme autem rovnou na besídku v úterý do Černošic. Děti ať si s sebou vezmou svoje bílé oblečení – kostýmy a hudební nástroje. Pokud mají prostor, mohou doma zkoušet dvě skladby, které jsem jim nakopírovala a rozdala (Česká koleda nenechte nas dluho stati a Matko země cítím tě pod nohama)

V úterý se sejdeme přímo v Černošicích v klubkinu v 17:00. Zkouška na místě není v plánu.

Ve středu druhý den po besídce pak máme v plánu volnější program – budeme v Badatelně zpívat koledy, povídat si o Vánocích ve světě (bude menší promítání na toto téma) a pojídat cukroví od vás:) Předem díky!

27.11.

Už se nám to pěkně rýsuje. Pracovali jsme na jednotlivých obrazech. Děti mají za úkol na příště si přinést bílé oblečení nebo látky, budeme šít s Ditou Rakouskou kostýmy. Každý si shání svojí rekvizitu, kterou si vymyslel (děti ví). Jak si děti rozdělily světadíly a hudební nástroje:

Euro-Asie:

Luis – Česká rep.

Ema (foukací harmonika) a Grétka (el. piano nebo metafon) – Indie

Skandinavie – Šárka, Frída a Ema

Amerika:

Šimon (melodika) a Míša (buben)

Afrika – Madagaskar

Quido (el.sinťák) a Jenda

Austrálie, Nový Zéland

Pippa (flétna) a Grétka

Gábi D. – kytara, zpěv

KULISY: SHÁNÍME BÍLÝ, UMĚLÝ, VÁNOČNÍ STROMEK?!

Zkoušky:

4.12. šití kostýmů a kulis v badatelně, s sebou také hudební nástroje

11.12. budeme od rána v zázemí velké jurty, prosíme ať děti dorazí přímo tam. (rekvizity, kostýmy, nástroje) V badatelně ten den výuka nebude.

20.11.

Pracovní název – Vánoce ve světě

Děti si rozdělily mezi sebe některé země ze všech světadílů (navázali jsme tak na předešlou epochu zeměpisu). Na příště si mají zjistit, jak se v jejich zemi slaví Vánoce. S sebou si mají přinést rekvizity s tím spojené. 

Shoda, že kostýmy budou celé bílé nebo světlé – chceme realizovat nápad Kvida s promítáním a barevnými světly.

Noty ke koledě:

6.11.

Probrali jsme základy z obecného zeměpisu: vznik vesmíru dle různých teorií, vznik, pohyby a stavbu planety Země, hrdiny geocentrismu, sluneční soustava, pohyb měsíce, orientaci na zeměkouli dle poledníku a rovnoběžek, časová pásma, přírodní sféry Země, podnebné pásy, základní biomy, obecně jednotlivé světadíly.

Čerpali jsme z učebnice Hravý Zeměpis, pracovní materiály z pracovního sešitu ve stejné edici. Podklad ke světadílům na doplnění do dětmi vytvořených lapbooků pošleme emailem. Simča a Míša

9.10.

Musím říct, že se dnešní den povedl se vším všudy. Děti zakreslily a vystříhaly Afriku a venku nalepily na správné místo ve správném měřítku na naší zeměkouli. Pak už samy od sebe pustily do dalšího kusu světa – Šárka, Frida a Luis psali na tabuli země v Asii a i co, o které zemi vědí. Včetně zakázané trávy.

Poté se objevila vzácná návštěva – Neha z daleké Indie, která dětem vyprávěla o své zemi, o svém životě, narodila se v blízkosti nejvyšší hory světa, vyprávěla dětem mimo jiné o Aryabhatovi, kterého jsme už poznali na začátku naší epochy jako jednoho z hrdinů astronomů, o Hinduismu, o nadvládě islámu i Anglie, také o Gándhím (další hrdina) a pak dětem namalovala hennou symboly na ruce. Bylo to vše fascinující. Po jejím odchodu jsme se pomocí našich přístrojů přemístili do Euroasie, kde jsme se zaposlouchali do vyprávění Duba a Cypřiše. Prohlédli jsme si ohromné množství artefaktů z dalekých exotických krajin. Povídali si o hedvábné stezce. O podobnostech i odlišnostech území. U toho jsme dýchali vonné esence, a jedli česká jablíčka ze zahrady. Byli bychom tam až doteď, ale čas neúprosně utíkal. Máme opravdu skvělou partičku dětí, je radost s nimi objevovat svět. A Simča je prostě unikát, to už víme. Chyběla nám Pippa a Šimon. Tak snad příště. Míša 

2.10.

Dnes jsme měly dost práce v terénu na zahradě – děti ve skupinkách vytvářely modely všech sfér na naší planetě. Díky za poskytnuté misky a zvířátka. Promítli jsme si skvělá výuková videa – litosféra, pedosféra, biosféra, hydrosféra, atmosféra… Poté se děti pomocí svých strojů pro pohyb v čase a prostoru přenesly do Afriky! Koukněte na fotky. Starý Baobab jim vyprávěl příběh tohoto obdivuhodného světadílu. V Africe jsme dozvěděli spoustu informací, spatřili fotografie, videa, artefakty. Zjistili jsme, že nikdo z nás ještě Afriku nenavštívil. Ale rodiče a prarodiče dětí dětem ze svých výprav a návštěv vyprávěli. Příště nás čeká Evropa a Asie.

4.9.

Po zdařilém úvodu do našeho dvouměsíčního tématu zeměpis: vesmír a solární systém budeme pokračovat v objevování – Země jako vesmírné těleso, přírodní sféry. Také budeme dotvářet náš model planety. 

Napsat komentář

TOPlist