Úterý – pohybovka s češtinou a matematika pro 1. a 2. ročník

průvodci: Eliška + Španďa / kytara (1. blok, pohybovka), Eliška + Jindra (2. – 3. blok, čj + m)

Vybavení penálu:

Prosím ať mají děti správně vybavený penál: tzn. gumovací pero, ořezanou tužku a pastelky (ideálně širší a trojhranné), gumu, lepidlo, nůžky, rýsovací potřeby. Fixy a propisky nedoporučujeme – nebudeme je určitě na čj a ma používat. Ostatní výše zmíněné opravdu potřebujeme! Děkujeme!

Všeobecné informace k psaní ve škole ZeMě

NEVÁZANÉ PÍSMO COMENIA SCRIPT

10. prosince

průvodci: Eliška, Španďa, Jindra, Míša V.

1.blok (Eli + Španďa): pohybovka s češtinou: překážková hra, opakování slov protikladných _ hra na fotografie protikladů. Dnes nově hry na slova souznačná.

2. blok (Eli + Jindra): četba knihy Bratři lví srdce od Astrid Lindgrenové

matematika 2. ročník: logické hry a rébusy

český jazyk 1. ročník: J, j jako jojo.

3. blok (Jindra + Míša V.):

matematika 1. ročník: pokračujeme v hledání rytmu (posloupnost), trenujeme porovnávání (větší, menší) a nezapomínáme trénovat psaní číslicmatematika

2. ročník: tabulky, pavučiny

3. prosince

průvodci: Eliška + Španďa celý den (Jindra nebude)

1.blok: pohybovka s češtinou: Zahráli jsme si hry na slova protikladná. Fotografie protikladů, roztančení fotografií.

2. blok: četba knihy Bratři lví srdce od Astrid Lindgrenové

1. ročník: rytmus v matematice a dřívka (úlohy s přemisťováním)

2. ročník: Slova protikladná.

3. blok:český jazyk 1. ročník: P, p jako pila. Už skládáme slova ze všech samohlásek a ze dvou souhlásek P a T _ PEPA A OTA, TÁTA TOPÍ, OTA A TETA, PEPU, TETU, TÁTU…apod.

matematika 2. ročník: krychlová stavba – zápis, schody – přepis součtu nebo rozdílu, případně součty v tabulce

26. listopadu

1.blok: pohybovka s češtinou:  Hry na slova nadřazená, podřazená a souřadná. Nejdříve jsme kreslili do prostoru různými částmi těla nábytek ze svého pokojíčku – zadání nadřazené slovo nábytek, všechno co jsme vytančili jsme také pojmenovali – slova podřazená slovu nábytek, nakonec jsme se učili, že tato skupina slov jsou kamarádi co spolu ,,jsou v řadě“ – slova souřadná. Pak jsme se rozdělii do dvou skupin a třídili kartičky se slovy – každá skupina dostala 2 slova nadřazená a hledala k nim slova podřazená – která měla dříve 4 slova ke každému podřazenému slovu, vyhrála. Další kolo dostala každá skupina 3 slova nadřazená, hra pokračovala stejně. V každé skupině byli 3 ,,druháci“ – krásně pomáhali prvňáčkům. Po každém kole hry jsme opakovaně ukazovali slova třídili na nadřazená, podřazená a souřadná slova.

Nadřazená slova:

  • zvíře
  • ovoce
  • zelenina
  • dopravní prostředek
  • nástroj
  • nábytek
  • oblečení
  • hračka

Podřazená slova (ke každému nadřazenému):

  • zvíře: pes, kočka, pták, kráva
  • ovoce: jablko, hruška, pomeranč, banán
  • zelenina: mrkev, brambory, okurka, rajče
  • dopravní prostředek: auto, vlak, kolo, loď
  • nástroj: kladivo, pila, šroubovák, kleště
  • nábytek: stůl, židle, postel, skříň
  • oblečení: triko, kalhoty, bunda, šaty
  • hračka: míč, panenka, autíčko, stavebnice

Souřadná slova:

  • pes – kočka – pták – kráva (zvířata)
  • jablko – hruška – pomeranč – banán (ovoce)
  • auto – vlak – kolo – loď (dopravní prostředky)
  • stůl – židle – postel – skříň (nábytek)
  • mrkev – brambory – okurka – rajče (zelenina)

2. blok: četba knihy Bratři lví srdce od Astrid Lindgrenové

matematika 1. ročník:  vesele a svižným tempem jsme pokročili dál – téměř na konec prvního sešitu. Děti nabývají jistoty při sčítání i odčítání, pracujeme s krychlovými stavbami, penězi nebo dřívky. Místo čárek či puntíků pomalu začneme používat číslice.

český jazyk 2. ročník: slova nadřazená, podřazená a souřadná. Znovu hra s jinými kartičkami – tentokrát třídění slov k nadřazeným slovům stromy a ptáci – práce ve skicáku. |Pak práce v pracovním sešitě.

3. blok:

český jazyk 1. ročník: T, t jako tričko. Minule jsme nakonec nedělali. Dnes jsme se naučili první souhlásku! To je velkÁ výhra:). Můžeme skládat první pořádná slova: TÁTA, TETA, OTA, TÁTU, TETU, OTU.

matematika 2. ročník:  krátce jsme se podívali na hodiny, počítali a modelovali z krychlí – plán jsme následně zaznamenávali. Budeme víc pracovat na spolupráci, děti si pomáhají jen poskrovnu a soustředí se pouze na své zájmy, což z principu Hejného metody brzdí práci nebo spíš mění způsob řešení.

19. listopadu

1.blok: pohybovka s češtinou: hry se jmény. Hledáme všechny samohlásky ve jméně, první a poslední hlásku, vytleskáváme slabiky… Zpíváme a skládáme abecedu. Hrajeme si s kartičkami s písmeny z našich jmen. Skládáme slova a krátké věty. Čím začíná a končí věta – velká písmena, znaménka – druhy vět. Krátké a dlouhé samohlásky – samohlásková sestava.

2. blok: četba knihy Bratři lví srdce od Astrid Lindgrenové
matematika 1. ročník: jedeme dál, stále máme zápis počtu, rozdělujeme a také si teď procházíme prostředí hřiště a možná si i střihneme nějakou dečku.

český jazyk 2. ročník: Věta a slovo. Děti dostaly nekonečné slovo, ze kterého se po zdárném pátrání a stříhání stala věta:). Nejdříve děti pracovaly ve dvojicích: Florian a Julda, Ondra B. a Františka, a pak každé samostatně. Bylo tedy hodně stříhání, lepení do skicáků a psaní. Musím říct, že děti se ve psaní moc zlepšily! Pak skládaly slova ze slabik, přeházená slova do vět a opakovaly si psaní znamének na konci věty.

3. blok:

český jazyk 1. ročník: T, t jako tričko – necháváme na příště – Bohužel jsem musela nečekaně odejít. Naštěstí s dětmi pracovala ochotně Jindra, moc díky!

matematika 2. ročník: dečky se nám nakonec povedly, snad postup v hlavách zůstal, teď se dáme na cestu autobusem, budeme trénovat záznam do tabulky a krychlovou stavbu.

12. listopadu 2024

1.blok: pohybovka s češtinou: hry se jmény. Hledáme všechny samohlásky ve jméně, první a poslední hlásku, vytleskáváme slabiky… Zpíváme a skládáme abecedu. Hrajeme si s kartičkami s písmeny z našich jmen. Skládáme slova a krátké věty. Čím začíná a končí věta – velká písmena, znaménka – druhy vět. Krátké a dlouhé samohlásky – samohlásková sestava.

2. blok: četba knihy Bratři lví srdce od Astrid Lindgrenové

matematika 1. ročník: evidence dat do tabulky, práce s čísly v mincích, opakování jevů, prostředí dětské hřiště, procvičování psaní čísel.

český jazyk 2. ročník: Druhy vět _ pokračování.

3. blok:

český jazyk 1. ročník: U, u jako umyvadlo a krátké a dlouhé samohlásky.

matematika 2. ročník: dečky, zlomky – polovina, třetina, parkety – pokrývání podlahy

5. listopadu 2024

1. blok: pohybovka s češtinou: hry se jmény. Hledáme všechny samohlásky ve jméně, první a poslední hlásku, vytleskáváme slabiky… Zpíváme a skládáme abecedu. Hrajeme si s kartičkami s písmeny z našich jmen. Skládáme slova a krátké věty. Čím začíná a končí věta – velká písmena, znaménka – druhy vět.

2. blok: četba knihy Bratři lví srdce od Astrid Lindgrenové
matematika 1. ročník: pokračujeme se zápisem počtu, ukážeme si prostředí mincí

český jazyk 2. ročník: Čím začíná a končí věta – velká písmena, znaménka – druhy vět.
3. blok:
český jazyk 1. ročník: O, o jako OKO. Vějíře krátkých slov.
matematika 2. ročník: minule jsme nestihli dečku, tak zkusíme napravit, pak se dal věnujeme číselné řadě a slovním úlohám

22. října

1.blok: pohybovka s češtinou: hry se jmény. Hledáme všechny samohlásky ve jméně, první a poslední hlásku, vytleskáváme slabiky… Zpíváme a skládáme abecedu. Hrajeme si s kartičkami s písmeny našich jmen. Skládáme slova a krátké věty.

2. blok: četba knihy Bratři lví srdce od Astrid Lindgrenové

matematika 1. ročník: pokračování v zapisování počtu, hledání společných znaků, rytmizace v matematice

český jazyk 2. ročník: věta, příběh. Pořádek slov ve větě, pořádek vět v příběhu. Příběh Lev a myš. Přečetli jsme si příběh, povídali si, co se tam stalo. Příběh jsem dětem zkrátila na 8 vět – první větu měly před sebou, ostatní nastříhané na tácku. Řešili jsme, jak poznáme začátek a konec věty (s někým později i odstavce v textu). Hledali jsme nejdelší a nejkratší větu (počítali jsme slova), četli jsme je – povídali si, kde asi v příběhu se tato věta stala, kam by ji děti zařadily. Postupně jsme sestavili příběh, děti si věty ve správném pořadí nalepily do skicáků… Samostatně pak četly znovu příběh, ve kterém se do slov občas vloudila písmena navíc – hledaly je a zapisovaly pak slova ve správném znění..

3. blok:

český jazyk 1. ročník: Y, y ypsilon. Vějíře krátkých slov (3, 4, 5 písmen). Pexeso.

matematika 2. ročník: číselná řada, dramatizace úlohy o věku

15. října

1.blok: pohybovka s češtinou: hry se jmény. Hledáme všechny samohlásky ve jméně, první a poslední hlásku, vytleskáváme slabiky… Zpíváme a skládáme abecedu. Napsali jsme na kartičky naše jména. Každé písmeno mělo jednu kartičku. Pak jsme jednotlivá písmena dávali do abecedy, spočítali jsme, kolik máme všichni jakých písmen, a jakých je nejvíce a nejméně, znovu jsme složili naše jména a zase je řadili, jak jdou jako celé slovo podle abecedy apod. Stále sem a tam.

2. blok: četba knihy Bratři lví srdce od Astrid Lindgrenové

matematika 1. ročník: zápis počtu (součtu i rozdílu), nové prostředí: dřívka a krokování

český jazyk

2. ročník: Abeceda a psací písmo Comenia Script pokračování.

3. blok: český jazyk

1. ročník: I, i jako indián (minule jsme nedělali, protože dětem přišla Míša Višně Sklenářová a děti měly odpoledne znovu matematiku)

matematika 2. ročník: modelování trií, krokování, krychlová stavba a pojmenování části (kmenové zlomky)

8. října

průvodci: Eliška + Španďa (1.blok, pohybovka), Eliška + Jindra (2. – 3. blok čj, m)

Pohybovka s češtinou _ hry se jmény. Hledáme všechny samohlásky ve jméně, první a poslední hlásku, vytleskáváme slabiky jen ruce, pak na kolena a bušíme je do země… Zpíváme a skládáme abecedu. Tančíme písmena A, E, I. Dnes prvňáci připravili slova a druháci je řadili do abecedy. Na závěr pastelky:).

2. blok: četba knihy Bratři lví srdce od Astrid Lindgrenové.

Český jazyk

2. ročník: Abeceda a psací písmo Comenia Script. Pověsili jsme na šňůru písmena celé abecedy – nejdříve velká písmena, která jsme pak otočili, abychom viděli jen malá písmena a měli je k dispozici celou češtinu. Hledali jsme v obrázcích slova, zkoušeli si jich co nejvíce zapamatovat a pak jsme je zapisovali. Řešili jsme, jak je řadit podle abecedy.

1. ročník: I, i jako indián – pozor nedělali jsme – uděláme příště! Přišla Míša Višně Sklenářová na matematiku, takže prvňáčci dnes čtení a psaní neměli.

Matematika:
1. ročník měl dva bloky matematiky. Udělali jsme velký kus práce. Děti se soustředily při vyplňování pracovního sešitu, dařilo se jim i při práci ve dvojicích a většina vydržela spolupracovat i venku při modelových příkladech s mašinkou. Konkrétně jsme se učili evidovat data v tabulce (kolik holek/kluků jelo v modrém/zeleném vagónu. Procvičili jsme psaní číslic 1 – 4, vrátili jsme se dvěma úlohami ke krychlovým stavbám a udělala cvičení na grafickou posloupnost.

2. ročník s Míšou procvičoval tria a krokování. Jde o důležité vztahy, kdy se děti učí mezi tři čísla dát znaménko a rovná se tak, aby vztah platil.

1. října

Matematika:

  • 1.ročník: číslice dva (modelování, diskuze, hodiny); pracovní sešit – záznam počtu, rozdělování do skupin (číslo zatím zaznamenáváme pomocí čárek), nové prostředí – krychlové stavby
  • 2. ročník: ještě stále opakujeme. Někdy si nejsem jistá, zda si děti vybavují, že už tento typ příkladů dělaly (autobus). Z hřiště jsme se podívali na krychlové stavby a posloupnost.

24. září

1.blok: pohybovka s češtinou _ hry se jmény. Hledáme všechny samohlásky ve jméně, první a poslední hlásku, vytleskáváme slabiky…

Kreslíli jsme písmena A a E různými částmi těla do prostoru. Ve skupinkách jsme písmenka skládali z našich těl.

2. blok: četba knihy Bratři lví srdce od Astrid Lindgrenové 

matematika 1. ročník: rytmická rozcvička s počítáním, práce s obrázkem, číslo jedna (tvar, hodiny, čeho je jedna?), poznávání prostředí vláčky, představení porovnávání – znaménka >, <, =

český jazyk 2. ročník: Skládání slov z přeházených písmen, později z přeházených slabik, vět z přeházených slov – za pomoci kartiček. Řešení rébusů. Vše jsme si zapsali i do pracovních sešitů.

3. blok:

český jazyk 1. ročník: Rozdali jsme a si a seznámili jsme se s pracovními sešity Comenia Script. Zvládli jsme i písmeno A, a jako anděl. Nejdříve jsme si pořádně uvolnili a rozepsali ruku v sešitě Kreslím tvary, pak jsme psali pastelkami velké písmeno A a malé a na A4 ( Duhová písmena), pak práce v prac.sešitě Písmena s písničkou _ hledáme všechna A v textu, zapisujeme A do slov. Na závěr písanky 1 a 2. Pak jsme zase zkusili skládat vějíře slov. Dobrá práce!

matematika 2. ročník: diskuze a následná evidence dat do tabulku, porovnávání vláčků, práce s mapou – pořadí stanovišť

10. září

Na pohybovce s češtinou jsme seznámili nové děti s pravidly našich základních her -hudba – pohyb, ticho – štronzo, dva tlesky – lezu po čtyřech, jeden tlesk – běhám, vždy měním směry. Probrali jsme základní držení těla, centrum síly břicho, světlo hrudník, osa těla. Vyzkoušeli jsem si jak nám funguje osa a centrum dohromady, každý sám a ve dvojicích, které jsme několikrát vyměnili, aby děti měly různé zkušenosti a potkaly se mezi sebou.

V prostoru jsme začali základní chůzí – míjíme se a potkáváme se. Po té hry se samohláskami ve jméně. Kdo má ve jméně A – udělá překážku, ostatní se překážkami proplétají a tančí v prostoru. A takto jsme projeli všechny samohlásky. Platí pravidlo hudba – pohyb, ticho – štronzo.

2. blok: četba knihy Bratři lví srdce od Astrid Lindgrenové

Český jazyk 2. ročník s Eliškou: Rozdali jsme si a seznámili se s pracovními sešity Nová škola Duha se skřítkem Kvítkem. Děti krásně četly a věnovaly se počítání slov ve větě, dála pak v podstatě poznávání, kde věta začíná a kde končí, psaly slova a věty a vyluštily první křížovku v tomto školním roce. Dobrá práce!

Matematika s Jindrou 1. ročník : Byli jsme na začátek venku, abychom se protáhli a zopakovali některé hry. Moc se nám nedařilo držet pozornost, tak byla práce náročnější. Děti také dnes měli za úkol pomocí přírodnin zobrazit nějaká čísla. Všichni totiž už vědí, jak jednotlivá číslice vypadají, někteří je i dokáží napsat. Nakonec jsme se už v jurtě seznámili s první pomůckou – vláčky.

3. blok:

Český jazyk 1. ročník s Eliškou: V kruhu na kožešinkách jsme se seznámili se všemi písmenky Comenia Script za pomocí pexesa. Z kluků se najednou stal nažhavený tým, který hrál proti nám holkám. Bylo to vzrušující!!! Vzhledem k tomu, že děti písmenka docela dobře znají, zkusili jsme hledání prvního písmenka ve slově za pomocí vějířů slov ( pomůcky Rubínka). První písmeno, dali všichni, občas se nám povedlo i nějaké to slovo. Slova se skládala ze tří, čtyř a pěti písmen. Společně jsme slova třídili podle počtu písmen. Na příště už nám dorazily učebnice a pracovní sešity, tak si je konečně opravdu rozdáme!

Matematika s Jindrou 2. ročník : Vytáhli jsme vláčky, abychom zkusili modelovat čtverec/obdélník a zakreslili je do čtverečkovaného papíru, zopakovali jsme díky nim také znaménka >, <, =. Podepsali jsme nové sešity a někteří v nich stihli opakovací úlohy.

3. září

Za nemocnou Elišku byla Gábina H..
V prvním bloku jsme se seznámili, společně prošli naše zázemí, ukázali si, kam děti mohou chodit samy a zahráli si intuitivní hry za doprovodu Španďovy kytary.
Po svačince v jurtě jsme začali číst knihu Bratři lví srdce od Astrid Lindgrenové.
Druháci si připravili nadpis a obrázek pro tento školní rok do svých češtinářských Bobo bloků. Téměř všichni je zapomněli doma. Příště je určitě přineste. A kreslili komiks o zážitcích z prázdnin.

Prvňáci dostali nové Bobo bloky, do kterých budou vlepovat své práce z českého jazyka, podepsali si je, nakreslili úvodní obrázek. Poté jsme si povídali o zážitcích z prázdnin, někdo je i kreslil. Gábina H.

Na matematice jsme byli venku, abychom si řekli, kde všude se s ní setkáme; používali jsme počty při hrách a modelovali příklady pomocí přírodnin. Trénovali jsme také práci hlavy (soustředění) spolu s prací tělem (při počítání byly děti v pohybu). Tyto a podobné hry zařadíme jako běžnou rozcvičku v každé hodině a příště už se podíváme i do nových sešitů. Jindra

Napsat komentář