Úterý – pokročilí badatelé

15.10.

Den jako lusk, zvláště když jsme si zatopili!

To v nás všechno ožilo. A tak bylo příhodno pozvat k debatě poslední ze základních životatvorných prvků DUSÍK. Hrdinným objevitelem byl tentokrát skotský vědec Daniel Rutherford. A debata to byla vážně živá, děti dusík porovnávali se suchým ledem, byly v šoku z teploty jeho kapalné podoby -196 stupňů , tipovali že to bude kolem -50-ti. Dusík by mi neprodali, tak jsme zkoukli alespoň pár videí a nejvíce samozřejmě zaujala raketa z pet láhve a barevný výbuch.

Pak nás Jan obohatil povídáním o Starověkém Římě, poslouchali jsme bedlivě, děti poslouchaly, tak se nedivte, kdyby chtěly do Říma, ostatně tam přeci vedou všechny cesty.

Na poslední blok se všichni moc těšili! A my jsme s Míšou unešené z nápadů na samostané dlouhodobé projekty, které nám děti začaly představovat. Takže, zde stručný přehled:

Kvido + Jenda – Rozpuštěná krajina a elektřina

Anežka,Elza a Grétka – model domečku z kartonu

Jan – miniatura Říma

Šimon + Matěj – školní noviny

Pippa – fotky – tvorba, vernisáž + dokument pro školní noviny

Eda – chce zkoumat okolní zahradu pod mikroskopem

Frida a Jeník ještě promýšlejí.

Těšíme se! Mony a Míša

1.10.

Dnes jsme absolvovaly odložené pozvání rodičů Fridy na loď. A ne na jen tak ledajakou. Dostali jsme se do prostorů bez přístupu veřejnosti ve Smíchovské komoře. Hned po našem příchodu připlula ta největší říční loď brázdící na našem území – stometrová „Princezna Labe“. Tatínek Fridy Dan dětem mohl názorně ukázat a vysvětlit princip i historii celého zařízení. Děti spoustu informaci znaly, krásně doplňovaly, odpovídaly, byla to radost. Po svačině a prozkoumání všech kajut, a žebříků jsme se usadili dole k velkému stolu, kde byla prezentace vodních cest, význam přehrad, zadržování vody v krajině i prevence povodní. Pak úžasný obídek – bezlepkové rizoto a hromada lívanců. Nechtělo se nám loučit, ale ještě byl čas na hřiště na dětském ostrově. A čas utekl jak voda a cesta zpět do zázemí na přednášku o zdravém dospívání pro děti – kluci a holky zvlášť, dobrou teplou večeři od Marty a pak ještě povídání s rodiči s lektory zdravého dospívání. Frida s Tangou pomohly Špaňdovi, Šimon přinesl obr bednu bedel na snídani. A byl čas děti uložit a spát, neb ráno je další den. Spalo se dobře, jen prý v každé jurtě někdo chrápal… Kdo to asi mohl být? Ráno jsme měli omeletu z bedel a plný stůl dobrot od Vás. Díky Míša

24.9.

Tak nám to vyšlo a my viděli ČESKÉ KORUNOVAČNÍ KLENOTY na vlastní oči!!! Stálo to za to, fronta nebyla dlouhá, Míša tam pro jistotu byla s předstihem, abychom nečekali dlouho, povídali jsme si o tom jak vznikla koruna, žezlo i jablko, kde se uchovávají a proč jsou opravdu vzácné i díky kamenům na koruně a klenotech s nevyčíslitelnou hodnotou. A protože jsou vystavené ve Vladislavském sále, řekli jsme si i něco o nejstarší části hradu. Také jsme probrali chemický prvek zlata -Au nám přibylo do tabulky – připravila jsem dětem pracovní list s kvízem a přečetla příběh o Kalifornské zlaté horečce. Po obědě jsem šáhla do své průvodcovské historie a ukázala dětem, jak se postupně náš Hrad budoval, jak vznikal jeho příběh, prošli jsme ho, pokochali se výhledem na Prahu a Vyšehrad, Nerudovkou jsme se spustili na Malostranské náměstí a hurá domů. Krásný to bylo. Mony a Míša

17.9.

Adapťák – Kutná Hora

V úterý jsem se za dětmi vypravila a byl to krásný den plný aktivit. Děti začaly v muzeu v Kamenném domě, kde se seznámily a vyzkoušely různé nástroje, pak měly možnost vidět z blízka varhany v kostele sv. Jakuba, celkem jsou tam troje! Děti si je dokonce mohly vyzkoušet a zjistily, že šlapat měchy vůbec nebylo lehké.

Po obědě nás čekalo muzeum stříbra a to se nám hodí do chemické tabulky! Získat stříbro vůbec není jen tak. Kameny s rudou se musely roztavit a pokud se tam stříbro nacházelo, zůstalo plavat na povrchu, to pak sebrali a nechali ztuhnout. Děti si vytlačily svou minci a odpoledne si užily v interaktivním expozici doby husitské v muzeu. Zbytek dne se vyřádily na geologickém hřišti.

10.9.

Ráno nám svíčku v ranním kruhu zapálila Míša a já dostala privilegium vytáhnout kartu hodnot- bylo to POROZUMĚNÍ. Doplnili nás prázdninoví cestovatelé Elza a Šimon, tak jsme byli chvilku k velké radosti kompletní velkobadatelská sestava, až do momentu, kdy nám Elza zase odjela, protože se jí udělalo špatně. Ať je zase brzy zdráva mezi náma!

Po kruhu jsme se pustili do další chemické sloučeniny a to H2O. Voda. Rozložili jsme ji na prvky VODÍK a KYSLÍK a hned jsme se na ten vodík podívali trochu zblízka. K čemu je, kde všude je atd. Malý ale šikovný prvek. A také pěkně hořlavý! Do toho jsem nešla, děti viděly ukázku pokusu na videu.

Představili jsme si dalšího hrdinu vědce , Antoina Lavoisiera, který pro nás pojmenoval základní prvky živých organismů, kromě kyslíku , uhlíku a vodíku nás čeká ještě DUSÍK.

Míša povídala s dětma na téma voda a její využití a spotřeba, odpoledne u řeky si dávali dohromady jaké znají české řeky a pak si na slepé mapě hledali 10 těch největších.

3.9.

Dnes jsme náš našlapaný program krásně stihli. Jupí! Sešla se dobrá parta dětí, všechno šlapalo, až na malé ujasňovačky. Po ranním kruhu, kdy jsme v našem badatelském kruhu poprvé přivítali Anežku a také několik menších badatelů, kteří povýšili na ty velké. Anežka pro nás zapálila oheň poznání a vytáhla z balíčku karet ctností kartu „Přátelskost“. 

Pak jsme venku hráli „Molekuly“ a nakonec děti skončily ve dvojicích a navzájem vyplňovaly připravený dotazník o sobě samých. Dokonce se i malovaly navzájem. Vše probíhalo v klidu a míru, až nezvyklém. Dokonce jsme s Moni spolu také vyplnily naše dotazníky a ujasnily si naše pojetí hrdinů a vzorů. Po krátké pauze jsem dětem vyprávěla o osudu obdivuhodné ženy – vědkyni Marii Curie. Koukli jsme se na krátké video. Děti čekal test, který vyplnili všichni nad očekávání správně. Dotkli jsme se tedy několika prvků (Radium a Polonium), pověděli si o radioaktivitě a významu jejích objevů i důsledků její práce. Představili jsme dětem význam periodické tabulky a dali dohromady několik známějších prvků a jejich význam. Po obědě už byl čas na pokus. Celkem velkolepý. Pořídili jsme několik kilo suchého ledu neboli sněhu z C02 a Moni připravila báječnou demonstraci a vlastně impozantní show. Pozorovali jsme sublimaci v různých podobách a nakonec jsme si umíchali vynikající mangovou zmrzlinu, kterou jsme dokonce snědli. 

Musím říct, že jsme s Moni měly velkou radost z míry soustředěnosti dětí, jejich ochotu sdílet své znalosti a spolupráce. Tuším, že nás čeká mnoho pěkných úterků. Míša 

Představila jsem dětem také jednoho hrdinu, francouzského vědce Adriena-Jeana-Pierra Thiloriera, díky kterému máme tolik zábavy i užitku se suchým ledem, omylem ho objevil při práci s CO2 v roce 1835. Děti viděly rozdíl mezi zmrzlou vodou a suchým ledem, viděli, že CO2 hasí oheň. A že působivý efekt ve spojení s teplou vodou je způsobený sublimací.

Představili jsme si tedy první ze základních prvků periodické tabulky UHLÍK a KYSLÍK. Monča

Napsat komentář