Škola
Jsme lesní škola pro domškoláky (pro děti v individuálním vzdělávání) již od roku 2013
Pestrý a smysluplný program připravujeme pro děti 1. i 2. stupně
Děti k nám chodí v dny dle svého výběru 2x až 4x týdně.
V pondělí a v pátek jsou skupinky určeny pro všechny ročníky.
V úterý, středu a čtvrtek jsou 2 skupinky – jedna pro mladší školní děti, druhá pro děti starší a samostatnější, kteří mají větší autonomii, pracují projektově s podporou zkušených průvodců a externích odborníků na konkrétní témata
V průběhu roku se konají tripartity (setkání školák-rodič-průvodce)
naše principy:
- klademe důraz na individualitu každého dítěte, chceme je rozvíjet v tom, co je zajímá, co umí, rozvíjet jejich tvořivost a umění spolupráce, učit je být samostatnými a zodpovědnými
- vytváříme dětem bezpečné prostředí a pocit důvěry, aby mohly růst a poznávat samy sebe.
- naše snaha je dětem poodkrýt různé oblasti lidského poznání, a tak jim nabídnout pomoc v hledání jejich talentů, dovedností a zájmů
- rozvíjíme myšlení, ale stejně tak i cit a vůli a sociální cítění
- velkou učitelkou je nám sama překrásná příroda Brd a Českého krasu (výukové programy v přírodě, pohyb, zdraví, odolnost)
- vedeme děti k praktické ekologii, pracujeme na záhonech naší přírodní zahrady
- ctíme tradice a přirozené rytmy roku, pořádáme slavnosti spjaté s koloběhem roku, některé jsou otevřené i veřejnosti
- pořádáme exkurze, výlety, spolupracujeme s místními organizacemi a s obcí
- pravidelně se koná dětský parlament, kterého se účastní všichni školáci. Mají prostor vyjadřovat k dění ve škole, ke svým potřebám, diskutovat o svých problémech a společně tvořit školní pravidla, učí se pojmenovat své potřeby, formulovat je, respektovat se navzájem, naslouchat si a hledat společná řešení, pouští se do diskusí a dokážou pochopit obě strany, uchopit problémy z různých úhlů. Přítomni jsou průvodci daného dne a facilitátoři.
- vedeme děti ke svobodě, úctě a odpovědnosti ve vlastním životě.
- děti hodnotíme na konci školního roku slovně – s cílem dítě dále rozvíjet, nikoliv jej srovnávat s druhými
- rodiče jsou u nás vítáni – máme pravidelné schůzky rodičů s průvodci v průběhu roku, účastní se slavností, společně se setkáváme na brigádách při zvelebování našeho zázemí, rodiče si připravují své projekty – při kterých rozšiřují obzory dětí např. nakouknutím do jejich povolání
- stravu se snažíme dětem dopřávat vyváženou, vegetariánskou (s přihlédnutím k dietním omezením jednotlivých dětí). Svačiny z domova jsou libovolné, ale platí pravidlo, že konvenční cukrovinky nepatří do školy (nenosíme žvýkačky, bonbony, tabulky čokolády, sladké nápoje apod), rovněž nepodporujeme jednorázové obaly.
V roce 2024/25 máme tento rozvrh:
pondělí
Alžběta a Matouš
určeno pro všechny ročníky
EXPEDICE:
Až na vyjímky pobyt mimo zázemí v dešti i zimě. Putováním po Brdských hřebenech a Českém krasu budeme objevovat krajinu a střípky historie, které nám přijdou do cesty. Také si vyzkoušíme lezení po skalách a umělé stěně, orientaci, vaření na ohni, bruslení na ledě i na kolečkových bruslích, cyklistiku, hry a také spolupráci, práci s emocemi, společné rozhodování. Budou se nám hodit turistické boty, dobrý batůžek a outdoorové oblečení.
úterý
- ČESKÝ JAZYK, pohybovka s ČJ pro 1. a 2. ročník s Eliškou + živá hudba (Španďa), rytmus. MATEMATIKA – Hejného metoda s JIndrou + externí odbornice Višně 1x měsíčně
- POKROČILÁ BADATELSKÁ skupina pro 3. – 6. ročník –
projektové pojetí – společně volíme témata (cca 6-8 za rok), posbíráme informace, vyzkoušíme, vyrobíme, probádáme, VÝJEZDY a EXKURZE – setkání s profesionály, muzea, dílny, atd., uzavřeme REFLEXÍ. S veškerou laskavostí a konstruktivní zpětnou vazbou podporujeme děti ke sdílení svých zájmů s druhými (alespoň jedna prezentace v jakékoliv podobě za rok). Odpolední blok – PRÁCE NA JAKÉMKOLIV VLASTNÍM PROJEKTU POD NAŠÍ SUPERVIZÍ)
středa
1. pro 1. – 3. ročník:
– zážitková angličtina s Petrou a Luckou (1. a 2. blok)
– hudebně – dramatická výchova (3. blok) – Gábi D. a Lucka, zaměřeno na rozvoj řeči, rytmiky; pohyb, paměť, písničky, příprava představení a propojení se slavnostmi ZeMě
2. pro 4.- 6. ročník:
– odborná témata 1. a 2. blok – Míša F. + odborník (střídá se každý měsíc)
– angličtina – 3. blok – Petra Br.
rozpis odborných střed:
září, říjen – Simona Skočdopolová + Míša Formanová: Zeměpis
listopad, prosinec Gábi Doubek + Míša Formanová (Dita Rakouská – kostýmy, scéna): Hudebně dramatická výchova
leden Olga Cieslarová + Míša Formanová: Religionistika
únor Cas Knight + Míša Formanová: Angličtina s rodilým mluvčím
březen Míša Formanová: Mediální výchova, práce s informacemi
duben, květen Simona Skočdopolová + Míša Formanová: Dějepis
čtvrtek
- BADATELÉ (laboratoř) pro 1. a 2. ročník – zkoumání s Monikou a Majdou, (laboratoř) smyslová prvouka – pokusy/objevy, bylinky, zahrada,fauna a flora,lidské tělo, historie, svět – spolupráce, dobrovolná prezentace vlastních projektů, podpora zvídavosti, hry, umění, zážitky
- ČESKÝ JAZYK, pohybovka s ČJ pro 3. – 6. ročník s Eliškou, hudba, rytmus MATEMATIKA – Hejného matematika, využívání H. pomůcek s Gábinou H.
pátek
určeno pro všechny ročníky
skupina otevřena jen pro 8 dětí, vede Majda (několikrát za rok den zpřístupněn pro 16 dětí s průvodkyní Borovičkou)
VÝTVARNÉ TVOŘENÍ všeho druhu, různých výtvarných oborů a technik, témata např.: roční období a svátky v různých kulturách, návaznost na dějiny umění, „já a svět kolem mě“, proměna lesa a krajiny; …MULTIMEDIÁLNÍ TVORBA (animace apod.) a MEDIÁLNÍ VÝCHOVA (např. JSNS – Jeden Svět Na Školách)