Lovci záhad informují…6.-10.3. 2017
Jaký byl druhý březnový týden ve škole ZeMě? Inu, vzhledem k délce našich zápisů hodně, hodně nabitý a hodně poučný a taky v mnoha ohledech netradiční – díky iráckému uprchlíkovi, návštěvě ČT, návštěvě arch. studia a novému předmětu se Španďou. Terka
Pondělí
Epochy – Terka a Jirka
Začali jsme novou epochu o zvířatech a to pěkně zeširoka a obecně. Kde se tu vzali, jak se vyvíjeli a proč vypadají tak odlišně? Pověděli jsme si, jak to vidí moderní věda, jak to vnímal třeba Platon ve starověkém Řecku a jak domorodé kmeny a hodně jsme filozofovali, jestli jsou kůň a pes skutečně příbuzní a zda jsme všichni jsme z ryb. Věřit se nám tedy nechtělo… Pak jsme se zaměřili na písmenko F a další prac. listy a hledání slov podřazených či příbuzných.
Hudebka – Michal a Terka
Zápis dosud nedodán, ale zpívalo se ostošest. Doma s dětmi můžete opakovat píseň Na širém moři od Trabantu a Grónskou písničku od Nohavici. 🙂 Terka
Úterý
Výtvarka – Tom a Terka
Přírodopis – Španďa a Terka
Povídali jsme si o tom, jak se utvářel život na naší planetě, jak se postupně vyvíjela jedna skupina tvorů z jiných a jak se vyvíjí každá živá bytost během růstu dospívání. Pak jsme se zaměřili na obojživelníky a hlavně na plazy a povídali jsme si o jednotlivých skupinách – krokodýlech, želvách, hateriích a šupinatých, kam patří ještěři a hadi. Čím se živí, jak se rozmnožují, jak se brání nepříteli. Vyprávěli jsme si příhody, co kdo zažil nebo slyšel. Uteklo to jak voda a byl čas k odchodu na vlak. Příště se chystáme na ptáky. Španďa
Středa
Návštěva architektonického studia – Katka a Tom
Dnes jsme se vydali do světa kanceláří a úctyhodných prosklených a prostorných budov, které navrhují v jedné z nejúspěšnějších společností architektů v Praze. V zasedací místnosti nás přivítal architekt Petr a Idan nám pustil poutavou projekci, která nám přiblížila práci architekta a také, jak třeba drží střecha strop a nebo oblouk. To jsme si pak přímo na místě zkoušeli, stavěli jsme klenby a oblouky vlastními těly a jimi pak procházeli a to byla legrace. Dívali jsme se i na počítačové animace návrhů, kde byl dum nebo celý komplex domů vidět ze všech stran v různých úhlech a pohledech ještě předtím, než ho někdo začal stavět. Prošli jsme dlouhatánskou kanceláři kde u počítačů pracuje asi 60 lidi, každý na jiné fázi projektů- někdo je interiérový designér, někdo urbanista, někdo navrhuje vzduchotechniku.
Mohli jsme si i osahat různé materiály- krytiny, podlahy, okenní rámy, mramor různých barev…
Zpátky v zasedačce jsme si napsali, co jsme se dozvěděli nového. A protože Otík a další řekli, že už to všechno věděli předem, pozvala jsem naše pány architekty, ať jim ještě přijdou zodpovědět dotazy – ale takové díky nimž se dozvědí opravdu něco nového. A nakonec se všechny papíry plnily z obou stran i tam, kde byl plánek domu – omalovánka. A po pauze a svačině jsme se vydali jednu místním studiem navrženou stavbu navštívit. Jmenuje se Florentinum a stojí na místě někdejší budovy rudého práva. Na rozdíl od budovy, kterou Florentinum nahradilo je zde spousta zajímavých prostorových prvků a příjemné atrium, kde ovšem zákaz šlapat na trávu nás vrátil do reality novodobého města.
Krom toho jsme měli zajímavou příhodu, kdy někdo trochu počmáral Kubíkovi jeho obrázek – pejskovi namaloval červené oči a pusu směrem dolů jako že se mračí když se předtím smál.
Nikdo se k tomu nechtěl přiznat, tak jsme tomu dali náležitý prostor a povídali jsme si o důvěře a nakonec jsme odešli z místa činu a autor se bravurně přiznal.
Všichni jsme se shodli že řešení záhady červených očí byla nejintenzivnější část celého dne a s dětmi jsme se dohodli, že bysme z toho mohli napsat (spolu nebo každý z nás) obrázkovou případně i s fotkama detektivku 🙂 Katka
Čtvrtek
Epochy – Terka
Povídání o dinosaurech – Návštěva České televize: Hned po svačině začalo natáčení. První pokyn byl, hrajte si venku nějaké hry jako pozadí pro rozhovory s Katkou a Míšou. Tak jsme si zahrály hry na Tyranosaura Rexe. Nejprve děti před ním prchali po určité dráze z úkrytu do úkrytu a pak jsme vyhlásili Rexovi zápasy a bez pomoci rukou(měl je zakrnělé) jsme se snažili vytlačit druhého z kruhu. To si pan režisér natočil detailně. Pak jsme vlezli do jurty a nalepovali samolepky s dinosaury do sešitu a psát si k nim jejich jména, přitom už se moderátor pořadu Tomáš začal ptát dětí, co se jim na naší škole líbí. Na rozhovor s dětmi bylo dost času a každý měl prostor odpovídat. A pak už odjeli a my museli konstatovat, že jsme to zase zvládli na jedničku. Inu, sami přibližně za měsíc uvidíte! 🙂 Dáme vědět kdy.
Děti návštěvu z televize přijaly vřele a chovaly se naprosto přirozeně až světácky. Škoda, že příspěvek je krátký a nejsou tam všechny odpovědi dětí na všetečné otázky, přestože se na každého dostalo a všechny dostaly prostor se vyjádřit.Nejprve to tedy vypadalo, že v naší škole se jen hraje fotbal a chodí do hospody :), ale pak už to jelo. Krátkou reportáž o lesní škole uvidíte 1.května na Déčku. Má jen 4 minuty a upozorňuji, že tam nejsou všechny děti. Míša
Matika – Míša Višňa aTerka
Tentokrát bylo obvyklé nakupování, do kterého se zapojily všechny děti. Pokladníky byl Vojta a Matěj. Terka
Pátek
Pohybovka – Eliška a Terka
Rozcvičení – ve stoje připomenutím naší sestavy rolování, práce s protažením celé páteře a zadní str.nohou, nejdříve pomalu na 8 dob, po té na 4, na 2 a na 1 dobu. Relaxace, procítění v leže na zádech
sestava na posílení břišních a zádových svalů, práce s pohybovými motivy- tvorba pohybového materiálu.
motiv 1 – inspirace probouzení života a umírání, vadnutí, děti vymyslely krátkou pohybovou sekvenci, cestu z lehu do stoje a zpátky na zem. Několikrát jsem zopakovaly, až si cesty opravdu zapamatovaly.
motiv 2 – do motivu 1 si každý přidal výskok či nějaký rychlý stacatový pohyb
motiv 3 – =motiv 1, co nejpomaleji
Všechny motivy jsem propojili dohromady. Utvořily jsem několik skupin, dle délky či charakteru pohybového materiálu, ty se prolínaly, různě jsem si vše komplikovali např. zastavováním hudby, kdy se všechen pohyb zastavil a každý se musel vrátit na zač. celé své pohybové sekvence. A tím nám vznikl pohybový materiál, možná i samotná choreografie. Někomu dost nekonečná:) třeba Matějovi a Elišce…
Můžete nahlédnout do naší pracovní verze, viz. přiložená videa.
Příště budeme dále s pohybovým materiálem experimentovat! Naučíme se vzájemně materiál toho druhého a možná i třetího.?. Na závěr opět protažení a volný tanec. Eliška
Návštěva uprchlíka z Iráku – Terka a Katka
Společně s Martou (maminkou Noeho) za námi do jurty zavítal 22 – letý mladík z Iráku a začal nám česky! vyprávět svůj příběh, který doplňoval ukázkami fotek. Svou rodinu musel opustit před dvěma lety, protože nahlásil policii místo, kde dva muži umisťovali bombu. Podle jeho slov se tím stal Islamskému státu nepohodlným a musel uprchnout do Turecka, protože mu hrozilo, že jej zabijí. Když začalo hrozit, že kvůli němu zabijí jeho bratra, vrátil se, aby nakonec znovu uprchl – nejprve do Makedonie, pak na člunu se do Řecka, autobusem do Maďarska a v náklaďáku do Čech, kde byl zadržen a zavřen na šest měsíců do zařízení pro uprchlíky. Díky obětavé pomoci českých lidí si naši zemi zamiloval, a když se mu podařilo získat zde trvalý pobyt, našel si tu práci, rozhodl se dokončit školu a dokonce se tu bude za šest měsíců s jednou Češkou ženit. 🙂 Vnímala jsem, že pro děti je jeho strasti jen těžko představitelné, o to víc silně zapůsobili fotky dřívějšího Bagdádu a jeho dnešní rozbombardované podoby. Terka
Čeština – Míša Višňa a Terka
Houby – přesmyčky, záznam odhadu, odhad částí těla, čtení textu o houbách, srovnání odhadu a částí těla, třídění hub, srovnání s rostlinami, života-báseň o houbě, spojování názvů hub s obrázky, psaní názvů hub, skloňování, nadřazená a podřazená slova. Děti byly odpoledne už hodně unavené a postupně odpadaly a vybíhaly ven. Do konce vydržela Eliška a Tigra. Terka